Reijo kirjoittaa

Kesäretki 2017

Kesäretken teimme vanhaan tuttuun tapaan Sirkan hellässä hoivassa. 26.6.2017 aamu valkeni aurinkoisena niinkuin meitin  retkillä yleensä tapahtuu. Retkemme suunnaksi oli valittu Lounais-Suomi eikä suunnassa moitteen sijaa ollut. Urjalasta lähdimme kello seitsemän ja kymmenen. Suunnaksi ilmoitettiin Huittinen siellä Härkäpakari jossa saimme aamukahvit ja Euroopan parhaat sämpylät. Pakarista kun lähdettiin ilmoitettiin:" Seuraava paikka on Lappi, ei kuitenkaan Pohjoisessa". Lappiin päästyämme autosta hajos öljynpaineantura,auto siinä tyhjennettiin. Sattui niin tuurin tynkää että siinä lähellä oli yksi matkamme kohde mistä saatiin ostaa paperi-tavaroita. Sillä aikaa kuskimme oli hankkinut Tuomisen auton,jolla jatkomme matkaa Raumalle. Siellä sitten vähän pyörittiin kunnes menimme vesitorniin syömään. Ei kaikki kuitenkaan hissillä ylös ajanut meistä,monet kävelimme eihän ylös ollut kuin 207 rappusta ja samat tietysti alas. Oli sieltä hyvät näkö-alat eikä ruuassakaan ollut moitteen sijaa. Kun olimme syöneet ja alas tultu oli iloinen näky:Antti oli saanut auton kuntoon jolla pääsimme matkaa jatkamaan. Suunnaksi otimme Uudenkaupungin. Matkalla poikkesimme Pyhärannan kirkkoon eikä hassumpi ollutkaan,eikä ollut ovella haavimiestä rahaa keräämässä. Matkamme jatkui Uuteenkaupunkiin,siellä menimme kenkäkauppaan. Oli kuulemma kenkiä 15000 paria,oli siinä isoja ja pieniä kenkiä. Täältä matkamme jatkui hotelliin missä saimme syödä ruhtinaallisesti. Iltaa siinä vietimme monella tavalla kunnes sänky kutsui.

Toisen matkapäivämme aloitimme hyvin nukutun yön jälkeen hyvällä aamu-aterialla. Täältä matkamme jatkui satamaan missä meittiä Kerttu odotti,ei kuitenkaan nainen vaan laiva,millä menimme Isonkarin saareen joka on mantereesta 24km. Matkaan meni puolitoista tuntia. Oli pientä aallokkoo,nopeempijalkaset naiset juoksenteli laivan perälle,täytyi ihmetellä kun he sieltä palasivat että"mitä varten heillä oli muovipussit käsissä?" Selvis sekin asia: luulin että olivat syöneet huonoa ruokaa,ei kuitenkaan asia niin ollut,olivat kuulemma merisairaita. Kyllä monet heistä ruhtinaallisesti oksensivat. Oikein sääliksi kävi. Hyvin meitin matkamme kuitenkin meni,siinä laivasta poistuessamme huomautteli joku:kuinkahan paluumatka onnistuu! Meitä vastassa oli laiturilla opas joka tarinoi saaren tarinoita,miten tärkeä majakka oli sodan aikana ilmavalvonnalle. Niinpä lähdimme tutustumaan itse majakkaan,ei meitistä kuitenkaan moni sinne kiivennyt kun rappuja oli 176.Tulihan siellä joidenkin käytyä. Me laiskemmat lähdimme ennakkoon kävelylle vanhalle kasarmille missä ruokailimme. Sitten oli aika palata laivalle. En ole ihan varma,mutta taisi jonkun kasvot olla aika valkoset laivaan mennessä. Hyvin meitin paluumatkamme kuitenkin meni,puolitoista tuntia veden päällä keinuessa. Oli iloisia kasvoja kun laivamme laituriin kiinnitettiin. Täältä matkamme jatkui Louhisaaren kartanoon elikkä Mannerheimin asuinsijoille, joka on jo kokonaan oma tarinansa. Kävimme kahvilassa juomassa kahvit. Täältä matkamme jatkui Merimaskun kirkolle. Sitä vain ulkoapäin katseltiin. Suunta otettiin Turkuun,tarkemmin hotellille mihinkä majoitumme. Iltaa vietettiin monella tavalla,loppujen lopuksi aamu sentän valkeni. Aamupalan nautittuamme lähdimme Ruissalon kasvitieteelliseen puutarhaan,jossa on paljon katseltavaa joka on taas oma tarinansa. Aikaa siellä ruhtinaallisesti kului. Sieltä sitten menimme Turun keskustaan Ortodoksiseen kirkkoon,ei siellä tosin kauaa viihdytty kun menimme Turun torille. Hempuli oli tori Urjalan toriin verrattuna. Niinpä otimme suunnan Auraan tarkemmin "Auran keitaaseen",missä ruokailimme.Hyvät oli eväät,melkein Euroopan parhaat. Kun olimme hyvin syöneet,lähdimme Pöytyälle Enkelipuistoon. En osaa kirjoittaa miten mahtava paikka,jokaisen pitää itse käydä paikanpäällä katsomassa. Sen voin ilmoittaa että siellä pääsee jopa avaruus uhvoon. Matkamme täältä jatkui vanhaan kanalaan jossa nautimme kahvit. Kun kerran olimme kanalassa naiset ihan hullaantui munista,(tietysti kanan munista). Täältä lähdimme Urjalaan jonne saavuimme klo:18.10 Me kaikki kiitämme Sirkkaa ja kuljettajaamme Anttia mahtavasta retkestä.      tv.Reijo